اجتماعی

مکانی برای تجمّع و اعتراض در ایران

پس از رویدادهای اعتراضی اخیر، ظاهراً شورای شهر تهران درصدد طرح موضوعی است که در صورت تصویب تلاش می‌شود مکان‌هایی برای تجمّع عمومی مردم تعیین شود. این امر را من در ذات خود طرح مسئله‌ای جرأتمندانه می‌دانم. در این صورت می‌توان گفت که علاوه بر قانون اساسی که تجمّع و اقدام اعتراضی مسالمت‌آمیز را امری قانونی و جزو حقوق سیاسی جامعه تلقّی کرده است، یک تصمیم اجرایی هم در حمایت از این قانون شکل گرفته است. در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

فاجعه و آثار بعدی آن

فاجعه مخاطره‌ای‌ است طبیعی یا ساخت انسان که در پی آن آسیب فیزیکی، تخریب، از دست دادن جان و یا تغییر شدیدی به محیط زیست وارد می‌شود. از فاجعه به معنای بلای سخت و حادثه‌ی ناگوار در فرهنگ معین یاد شده است.

وقوع فاجعه، آثار آسیب‌شناسانه‌ی اجتماعی، روحی و روانی بعدی را نیز به دنبال دارد. از این رو، صرف‌نظر از منشاء‌ فاجعه، توجه و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و چاره کردن مسائل بعدی وقوع فاجعه، بخشی از مدیریت بحران و فاجعه است.

 وقوع حوادث غیر مترقبه مانند زلزله، علاوه بر خسارات مالی، که می‌توان با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به نوعی خسارات مالی را جبران کرد، عوارض روحی-روانی شدیدی نیز به همراه دارد.

قطع شریان كولبـری

عدّه‌ای‌ از آن‌ها می‌میرند، عده‌ای فلج می‌شوند، عده‌ای از کارافتاده می‌شوند، عده‌ای‌ زیر فشار بار سنگین سکته می‌کنند...

مرگ کولبران در این سرزمین نزدیک مرز طبیعی است. پسربچه‌ها از کودکی می‌دانند اگر کار نکنند، نانی سر سفره‌شان برای خوردن پیدا نمی‌شود. آن‌ها از کودکی پدر، عمو، دایی و برادرهای‌شان را می‌‌بینند که با کولبری و درآوردن یک لقمه نان حلال، زندگی‌های‌شان را می‌گذارنند. حرف زدن از کار و کارخانه و اشتغال در شهرهای مرزی ایران، چیزی شبیه شوخی است. داستان مرگ و معلولیت‌ کولبران را سال‌هاست که رسانه‌ها تعریف می‌کنند و باز هم حل نمی‌شود. در تمام این سال‌ها حتی یک بار هم کلنگ ساخته‌شدن یک کارخانه در این مناطق زده نشده است.

صدور کارت پیله‌وری: پاک‌کردن صورت‌مسأله‌ی کولبری

نویسنده: 
امیر ارسلان خضری

طرح ساماندهی تجارت مرزی و صدور کارت پیله‌وری برای ساکنان مناطق مرزی، نه‌تنها باعث پایان‌یافتن کولبری نمی‌شود بلکه نسل جدیدی از کولبرها را به‌وجود خواهد آورد.

پیش از ورد به بحث اصلی، لازم است به چراییِ وجود کولبری پرداخت:

1. کولبرها قاچاقچی نیستند و حتی ذره‌ای ناچیز از درآمد واردات این‌گونه کالاها به جیب آن‌ها نمی‌رود؛ بلکه در واقع، افرادی هستند که سرمایه‌داران و رانت‌خوارها برای دورزدن ترخیص رسمی کالا به آن‌ها احتیاج دارند و این افراد به‌علت نبود شغل و نداشتن درآمد مکفی‌، به این پدیده روی آورده‌اند.

2. تا زمانی که در داخل مرزها تقاضا برای کالاهای خارجی هم‌چنان بالا باشد و از طرف دیگر، کیفیت کالای داخلی پایین باشد، نیاز به واردات کالای خارجی هم‌چنان پابرجاست.

حقوق اقلّیّت‌ها و اقوام در قانون اساسی

نویسنده: 
بهمن کشاورز

بە موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دو گونە اقلّیّت‌ وجود دارد، یکی دینی و دیگر مذهبی.

موضوع اقلّیّت‌ دینی در اصل ۱۳ قانون اساسی بیان شدە است کە مقرّر‌ داشتە ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی، اقلّیّت‌های دینی شناختە در قانون اساسی هستند و در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیە (ازدواج، طلاق، ارث و وصیّت‌) همچنین تعلیمات دینی، بر طبق آیین خود عمل می‌کنند.

موضوع اقلّیّت‌های مذهبی در اصل ۱۲ قانون اساسی مطرح شدە کە بە‌موجب آن مذهب رسمی، جعفری اثنی‌عشری است. در عین حال مقرّر‌ شدە کە مذاهب دیگر اسلامی یعنی حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند

تمنّای‌ وصل

متن سخنرانی دکتر «اسماعیل شمس» مدیر بخش پژوهش‌های کردی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در حسینیه ارشاد تهران؛ در بزرگداشت حسن سلیمی عبدالملکی، نویسنده و شاعر کردی سرای مازندران:

 

«با نام و یاد خدا و با سلام و احترام خدمت حضار گرامی

سخنم را با دو مقدمه‌ی کوتاه آغاز می‌کنم

نخست یک بیت شعر از مولوی که می‌گوید:

سخت‌گیری و تعصّب‌ خامی است   تا جنینی کار خون آشامی است

به همه مازندرانی‌ها و عبدالملکی‌های عزیز به سبب انسجام و همدلی در برپایی این مراسم برای شاعر مشترکشان، جناب آقای حسن سلیمی عبدالملکی تبریک می‌گویم.

قدس در خطر است!

کجا شد غیرت اسلام؟!

کجا رفت هیبت قرآن؟!

چه شد «فاروق» که دشمن خوار گرداند؟!

دماغش را به خاک ذلت افشاند.

«صلاح الدین» فاتح کو؟!

«قتیبه» کو؟!

«طارق» کو؟!

«قطز» و «سعد» و «سلمان» کو؟!

در این جا کودکان با سنگ می‌جنگند؛

«فلاخن‌ها» به توپ و تانک می‌خندند؛

صدای نعره‌های‌ «قدسیان» بالاست؛

بسی کوبنده و والاست؛

که می‌نالد:

واقدساه!

واقدساه!

ولی لبیک تو خاموش؛

و افکارت چنان مغشوش؛

چرا خاموش و مدهوشی؟!

نگاهی کن به اسلافت‌

نیاکانت؛

و آن تاریخ رنگینت؛

تو روزی سروری کردی؛

تو مه بودی،

تو خورشید زمان بودی،

تو برتر زین و زان بودی،

برون آی از فراموشی!!

بزن بر قعر خاموشی‼️

‎توصیه‌های ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز

با توجه به شروع فصل سرما و نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی و حوادث تلخ ناشی از عدم استفاده صحیح از آن‌ها سالانه تعداد زیادی از مردم بخاطر سهل‌انگاری در استفاده از وسایل گرمایشی جان خود را از دست می‌دهند.

اینجانب داریوش قربان‌زاده کارشناس رسمی دادگستری استان تهران با توجه به پرونده‌های متعددی که در این زمینه داشته‌ام از شما مردم کشورم درخواست می‌کنم برای پیشگیری از مرگ عزیزان خود به نکات زیر توجه نمایید؛ مطالعه این موارد ساده چند دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد:

زلزله و مقارنه‌گرایی

نویسنده: 
سعید حجاریان

 درباره زلزله کرمانشاه و علل وقوع آن تا به امروز نکات فراوانی گفته شده است. در میان مجموعه اظهارنظرها با مواردی مواجه شدیم که علت این زمین‌لرزه را مستقیم به عوامل ماورایی و حتی خرافی نسبت دادند؛ برای مثال یکی از آقایان ادعا کرد خداوند زمانی که اراده کند در جایی زلزله بیاید، به مَلِکی دستور می‌دهد که رگی را که در زمین است، بجنباند و پس از جنبش آن رگ زلزله پدید می‌آید. این سنخ گفته‌ها سابقه زیادی دارند، چنان‌که در گذشته می‌گفتند

زلزله به وقت کردستان

 

غیر از گسلی که فعالیت آن باعث زلزله شد، مجموعه‌ای از گسل‌های قومی و مذهبی نیز سایت زلزله را از مناطق همگن یا همگن‌تر کشور جدا می‌کند. چه این اولین زلزله مرگباری بود که محل سکونت کردهای ایران را هدف گرفت. زلزله البته کردستان ایران و عراق را با هم لرزاند. آن هم درست زمانی که «پس لرزه‌های رفراندوم» هنوز ادامه داشت.

در واقع زلزله طبیعی پس از زلزله سیاسی آمد. روز پس از زلزله که تازه با تأخیر‌ کانون آن مشخص شد و گوشه‌هایی از ابعاد ویرانی‌ها عیان گشت، یک بسیج اجتماعی خودجوش و بی‌سابقه میان کردها ایجاد شد. به جرأت‌ می‌توان گفت که موج ایجاد شده خیلی بزرگتر از همدردی بوجود آمده با ایزدی‌های شنگال و محاصره کوبانی در سال‌های قبل از است.

همزمانی محتوا