قضاوت و مجازات

کشتن نوجوانی به احتمال کفر در آینده در داستان موسی و خضر که خضر جوانی را می‌کشد: [موسی و خضر] رفتند تا به پسری رسیدند. [خضر] او را کشت.

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
موسی گفت: آیا جان پاکی را بی آنکه مرتکب قتلی شده باشد، می‌کشی؟ مرتکب کاری زشت گردیدی... [خضر گفت] اما آن پسر، پدر و مادرش مؤمن بودند، ترسیدیم که آن دو را به عصیان و کفر دراندازد. خواستم تا در عوض او پروردگارشان چیزی نصیب‌شان سازد به پاکی، بهتر از او و به مهربانی نزدیک تر از او.[آیه۱۰] منتقدان در باب این آیه معتقدند که مجموعه قوانین کیفری دنیای مدرن، مجازات کودکان نابالغ را نمی‌پذیرند. همچنین هیچ فردی را نمی‌توان به احتمال آنکه ممکن است در آینده مرتکب جرم شود، مجازات کرد. مجازات به جرم ارتکابی تعلق می‌گیرد، نه جرم ناکرده. در مقابل بیان می‌شود خضر ماموریتش در نظام تکوین و موسی ماموریتش در نظام تشریع است و به همین دلیل این دو با هم جمع شدنی نیستند. در نظام تشریع که همه پیامبران نماینده آن هستند، هیچ‌کس از جمله خود این پیامبران مجاز به انجام اعمالی مشابه اعمال خضر -همچون کشتن یک انسان بی‌گناه به احتمال انجام کار نادرست در آینده- نیستند.

حکمت انجام آن کارهای خارق‌العاده برای ما انسان‌ها روشن نیست و آن یک حادثه بود که میان آن بنده‌ی صالح و موسی-علیه‌السلام- انجام گرفت. هیچکدام از علما در اجرای حکم به آن داستان استناد نکرده‌اند و نمی‌کنند و آن را مصدر و منبع قانون‌گذاری قرار نداده‌اند.

چرا کسی را که مسلمان هست اگر با اختیار خود اسلام را کنار بگذارد، می‌توان او را کشت؟ انسان اختیار دارد و قدرت تصمیم‌گیری. لطفاً دلیل آن را توضیح دهید.

شماره: 
0

کسی که از دین اسلام باز گردد، مرتد می‌شود، دیدگاه علما درباره حکم مرتد متفاوت است، برخی به طور مطلق گفته‌اند: هرکسی مرتد گردد، بعد از اتمام حجت و تبیین، اگر توبه نکند، باید کشته شود، برخی میان مرتد تفاوت قائل شده‌ و گفته‌اند: مرتد اگر بعد از ارتداد بر ضد اسلام تبلیغ کند و برای بدبین کردن دیگران نسبت به اسلام تلاش نماید، او باید بعد از اتمام حجت،‌ کشته شود. اما اگر کسی مرتد شود و بر علیه اسلام تبلیغ ننماید، کشته نمی‌شود.
البته اجرای احکام بر عهده حکومت اسلامی است، نباید فرد چنین حکم‌هایی را صادر و اجرا نماید.
برای آگاهی بیشتر به کتاب‌هایی که در این زمینه نگاشته شده‌اند، مراجعه شود.

با عرض سلام آیا تقلب در کنکور حرام است یا خیر با توجه به این که حالا دانش آموزان زیادی به این کار روی آورده اندو اگر این کار را نکنی تعداد زیادی در کنکور رتبه ی خوب تری از ما می گیرند

شماره: 
0

تقلب در کنکور جایز نیست، چون سبب می شود حق افرادی که کوشش نموده و تلاش کرده اند تباه شود و افراد ناشایست جای افراد شایسته را بگیرند.

رفتن به دادگاه کفار و پلیس کافر برای گرفتن حق خود جایز است یا خیر، در این مورد دلیلی صحیحی وجود دارد؟

شماره: 
0

در هر کشوری فرد برای گرفتن حق خود باید از راه‌های قانونی آن کشور اقدام نماید و حق خود را به دست آورد.

نخست سلام و عرض ادب دارم خدمت علمای بزرگوار سوال من اینست که اگر چندین نفر یک نفر میکشند ایا حکم قصاص بالای همه اشخاص از نگاه فقه حنفی اجرا میشود یا خیر

شماره: 
0

فرد یا افرادی که با هم مقتول را به قتل رسانده‌اند قصاص می‌شوند اما کسانی که به نوعی در قتل دست داشته اند مثلا نقشه کشیده اند یا کمک مالی کرده‌اند و در قتل حضور فیزیکی نداشته اند تعزیر می‌شوند.

با سلام احترام ممنون می شوم به سوالات ذیل بصورت کامل و با ذکر منبع پاسخ بفرمائید. الف - جاسوسی حقیقت متشرعه است یا حقیقت عرفیه ؟ چرا ب - خیانت و مصادیق آن ، به حکم شرع حرام شده است یا به حکم عقل؟ چرا ج- نقش توبه در خیانت به کشور چگونه است؟ ح - نقش توبه د

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
با سلام احترام ممنون می شوم به سوالات ذیل بصورت کامل و با ذکر منبع پاسخ بفرمائید. الف - جاسوسی حقیقت متشرعه است یا حقیقت عرفیه ؟ چرا ب - خیانت و مصادیق آن ، به حکم شرع حرام شده است یا به حکم عقل؟ چرا ج- نقش توبه در خیانت به کشور چگونه است؟ ح - نقش توبه در جاسوسی چگونه است؟ ه- اگر فردی جاسوسی کند و خودش در نزد قاضی (علم به مجرمیت فرد نداشته) خودش راساَ اعتراف کند که من جاسوسی کردم آیا توبه وی پذیرفته می شود؟ با تشکر

الف) از نظر اسلام جاسوسی حرام است، خداوند در سوره حجرات آیه 12 مومنان را از تجسس نهی کرده است: "یا ایهاالذین امنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا ..." (حجرات: 12)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری گمانها بپرهیزید، بی شک برخی گمانها گناه هستند و جاسوسی نکنید ...
همچنین پیامبر(ص) فرموده است: "یا معشرمن امن بلسانه و لم یدخل الایمان قلبه لا تغتابوا المسلمین ولا تتبعوا عوراتهم فانه من اتبع عوراتهم یتبع الله عورته و من یتبع الله عورته یفضحه فی بیته ." (ابوداوود)

فردی را می‌شناسم که پسر مجردی را با همسرش موقع زنا دیده بود و آن پسر را کشته بود. آیا این فرد مصداق این آیه است که هر کس مؤمنی را بکشد جایگاهش جهنم است و همیشه در آن خواهد ماند؟

شماره: 
1381
ادامه سؤال: 
خیلی از افراد هستند که چنین مسایلی برایشان پیش می‌آید، درست است که از نظر قانون قاتل محسوب می‌شوند ولی آیا از لحاظ شرعی وارد جهنم خواهند شد؟

اجرای حدود برعهده حاکم اسلامی است و هر کس نمی‌تواند خودسر به محض دیدن جرمی از کسی بر او حد اجرا کند. اگر چنین باشد آشوب و فساد فراگیر می‌شود.
اگر کسی مردی بیگانه را با زن‌اش ببیند و او را به زنا متهم کند می‌تواند از راه قانونی اقدام کند و آن کار را با آوردن شاهد اثبات کند. اگر شاهد پیدا نکرد از طریق ملاعنه آن زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌گردند، اگر شوهر مرد بیگانه‌ای را با زن‌اش در حال انجام کار فاحشه‌ای ببیند و آن مرد را بکشد قصاص واجب می‌گردد، اما اگر قصاص نشود و صادقانه توبه کند امید است که خداوند او را ببخشد.

من تصادف کرده‌ام و چون روز اول در بیمارستان پزشک متخصص ارتوپد نبود حال مرا عمومی اعلام کردند و بعد از چند ساعت دردهای شدیدی در ناحیه سینه پا احساس کردم

شماره: 
1327
ادامه سؤال: 
و بعد از مراجعه به متخصص و معاینه مشخص شد که از سه طرف رباط پایم به شدت آسیب دیده و پایم را گچ گرفتند و متشاکی نیز حاضر به پرداخت هزینه‌های بنده نمی‌باشد و می‌گوید بروید و از راه قانونی وارد شوید.آیا شکایت کردن و گرفتن دیه جایز و حلال می‌باشد یا خیر؟ چون ما بعد از گذشت 15 روز اقدام به شکایت کرده‌ایم و این خواسته خود ایشان بوده و صرفاً چون حاضر به پرداخت نبوده من نیز اقدام به شکایت کرده‌ام.

حق شماست که برای دریافت ضرر و زیان و دیه از راه قانونی اقدام کنید.

الف) آیا آیه‌ای در قرآن و یا حدیثی با سند صحیح از پیامبر اسلام در کتب صحاح سته اهل سنت هست که پیامبر اسلام فرموده باشند خانمی که حجاب را رعایت نمیکند شلاق بزنید؟

شماره: 
1275
ادامه سؤال: 
ب) ایا آیه ای در قرآن و یا حدیثی با سند صحیح از پیامبر اسلام در کتب صحاح سته اهل سنت هست که پیامبر اسلام فرموده باشند خانمی که حجاب را رعایت نمیکند مجازات کنید؟ ج) ایا آیه ای در قرآن و یا حدیثی با سند صحیح از پیامبر اسلام در کتب صحاح سته اهل سنت هست که پیامبر اسلام خانمی که حجاب رعایت نکرده را شلاق زده باشند؟ ح) ایا آیه ای در قرآن و یا حدیثی با سند صحیح از پیامبر اسلام در کتب صحاح سته اهل سنت هست که پیامبر اسلام خانمی که حجاب رعایت نکرده را مجازات کرده باشند؟ خ) ایا سند تاریخی متقن و صحیح و قطعی ای هست که خلفای راشدین خانمی که حجاب رعایت نکرده را شلاق زده باشند و یا مجازات کرده باشند؟

خیر، ما حدیث و روایتی را ندیده‌ایم که دستور به شلاق زدن زن بی‌حجاب داده باشد یا ثابت شده باشد که پیامبر یا خلفای راشدین زن بی حجاب را شلاق زده یا مجازات کرده باشند.

آیا در قرآن آیه‌ای و یا در صحاح سته اهل سنت حدیثی با سند صحیح از پیامبر اسلام(ص) هست که در آن آیه و یا حدیث آمده باشد فردی را که روزه‌خواری می‌کند شلاق بزنید و یا مجازات کنید؟

شماره: 
1259

آیه و حدیثی درباره زدن حد به کسی که روزه‌خواری می‌کند وجود ندارد، اما اگر کسی روزه نمی‌گیرد حتی با عذر شرعی هم باشد، نباید در ملأ عام روزه‌خواری کند. کسی که این کار را انجام می‌دهد، حکم آن به حاکم اسلامی برمی‌گردد که برای روزه‌خوار چه تدبیری بیاندیشد.

همزمانی محتوا