احکام خوراکی ها

آیا اگر کسی بر سر سفره‌ای که مشروبات الکی گذاشتن بنشیند و از غذای آن سفره بخورد آیا آن طعام حرام است؟ یا این که فقط مشروب حرام است؟

شماره: 
0

آن غذا اگر با چیز پاک پخته شده باشد، حلال است و با گذاشتن شراب در کنار آن غذا حرام نمی‌گردد. اما مسلمان نباید بر سر سفره‌ای که در آن شراب است بنشیند.
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- فرموده است: «من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلایقعدن علی مائدة یدار علیها بالخمر»[ترمذی، حاکم، احمد]
کسی که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارد نباید بر سفره‌ای بنشیند که بر روی آن شراب گذاشته می‌شود.
در حدیثی دیگر روایت شده است: «پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- از نشستن بر سفره‌ای که بر آن شراب نوشیده می‌شود، نهی کرده است»[ابوداود]

اگر فردی تغذیه حرام داشته باشد، حال به هر طریقی مثلاً با فامیلی رفت و آمد داشته باشد که درآمدشان از حرام است؛ آیا نماز و روزه و دعای این شخص پذیرفته می‌شود؟

شماره: 
0

مسلمان باید به دنبال روزی حلال باشد خداوند متعال می‌فرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّـهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ)[بقره:172]
بی‌شک روزی حلال سبب می‌شود فرد توفیق انجام عبادت و کارهای نیک را داشته باشد، اما روزی حرام سبب می‌شود فرد توفیق انجام عبادت نیابد.
روایت شده است که پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- درباره کسی که مسافر بود و -در حال سفر که یکی از حالت‌های پذیرش دعا است،- دست به سوی آسمان برمی‌افرازد و دعا می‌کند، فرموده است: «ومطعمه حرام وملبسه حرام وغذی بالحرام فأنی یستجاب له»[مسلم]

ماهی اگر در داخل آب بمیرد خوردنش حرام است؟ یعنی در دریا ماهی را پیدا کردم که مرده بود آیا خوردنش حرامه؟ فروختنش چطور؟

شماره: 
0

ماهی چون ذبح نمی‌شود خواه در آب بمیرد و یا بیرون از آب خوردن‌اش حلال است البته تا زمانی که فاسد نشده و بوی بد نگرفته باشد.
پیامبر(ص) درباره دریا فرموده است: " هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ " (متفق علیه)
آب دریا پاک و پاک کننده و مردار آن حلال است.
همچنین پیامبر (ص) فرموده است:
"احل لنا میتتان و الدمان اما المیتتان فالسمک و الجراد"
خوردن دو مردار و دو خون برای ما حلال اند آن دو مردار ماهی و ملخ هستند.

حکم خوردن گوشت جوجه تیغی چیست؟

شماره: 
0

درباره حلال بودن گوشت جوحه تیغی دیدگاه علما متفاوت است، امام مالک و امام شافعی گفته‌اند حلال است ولی امام احمد و اصحاب ابوحنیفه ‌گفته‌اند آن حرام است. و هر کدام برای دیدگاه خود دلایلی بر مبنای اجتهاد آورده‌اند.

با سلام؛ خوردن گوشت خر یا شیر خر چه حکمی دارد؟ اگر به بچه خورانده شود چه حکمی دارد؟

شماره: 
1350

مطابق روایات گوشت و شیر الاغ اهلی حرام است و اگر به بچه داده شده، دیگر تکرار نشود. در صحیح بخاری و مسلم آمده است که رسول خدا(ص) در جنگ خیبر از ازدواج موقت و خوردن گوشت الاغ اهلی نهی فرمود.
عن علی بن ابی طالب ان النبی(ص): (نهی عن نکاح المتعه یوم خیبر و عن لحوم الحمر الاهلیه)[متفق علیه]

زمین‌های منطقه ما در معرض سیلاب است. مردم در زمین‌های‌شان آب‌بندان درست کرده‌اند تا از هدررفت آب سیل جلوگیری کرده و زمین‌هایشان آب بیشتری بخورد تا هندوانه بکارند.

شماره: 
1345
ادامه سؤال: 
اما گاهی وقتی هندوانه‌ها رسیدند این اتفاق می‌افتاد که سیل آمده قسمتی از هندوانه‌ها را با خود به زمین‌های پایین دست و سدها می‌برد و آن‌را هر کس که می‌گرفت مشکلی نبود. اما امسال به علت گران بودن تخم هندوانه بین مالکان زمین و کسانی که هندوانه‌ها را از آب می گیرند اختلاف افتاد. پرسش این است آیا مالکان حق شرعی دارند مردم را از هندوانه‌های داخل سدها وتالاب‌ها باز دارند؟

هندوانه‌ها از آن صاحب اصلی آنها است و وی حق برداشت آنها را دارد و حق آن‌را دارد که دیگران را از برداشتن آن باز دارد. اما بهتر است، سهمی از آن‌را به صاحب زمینی که در آن قرار دارد، بدهد.

آيا شکار برای زنان حرام است؟

شماره: 
1331

شکار برای زنان حرام نیست، زن می‌تواند حیوان را سر ببرد و شکار نیز غیر از حالت احرام، حلال است.

آیا درست است که برخی از فقهای حنفی خوردن آبجو را حلال می‌دانند؟

شماره: 
1282
ادامه سؤال: 
این را از این متن از سایت حوزه علمیه عرفان آباد برداشت کردم: فقها مذهب حنفی، بین خمر و سایر مسکرات تفاوتی قائل شده‌اند. بنا به تعریف فقها حنفی، خمر نوشیدنی گندیده و شدت یافته از آب خرما یا انگور است که بدون جوشانیدن به حد سکر رسیده است. لذا چنین شرابی به حکم صریح قرآن کریم، خمر نامیده شده و حرام هست. قلیل و کثیر آن هیچ‌گونه تفاوتی باهم نداشته، حتی یک قطره از آن نیز حرام و نجس هست. اما سایر مسکرات و مشروباتی که از چیزهایی به غیر از خرما و انگور یا کشمش ساخته می‌شوند، در اصطلاح فقه حنفی به آن‌ها خمر اطلاق نمی‌گردد، لذا حکم آنان نیز اندکی با حکم خمر تفاوت دارد. بدین گونه که نوشیدن اندکی از آن، طوری که شخص نوشنده را مست نکند، آن مقدار حلال بوده و نوشیدن آن خالی از اشکال می‌باشد. اما نوشیدن مقداری از آن، طوری که شخص را مست کرده و از حالت عادی خارج سازد، نوشیدن آن مقدار حرام می‌باشد. شخصی که شراب نوشیده و مست کرده است، بلافاصله پس از بین رفتن مستی، می‌تواند نماز خود را خوانده و تمامی تکالیف شرعی خود را انجام دهد.

یک روایت از امام ابوحنیفه وارد شده است که مشروبات مست‌کننده دیگر[غیر خمر] اگر بر اثر نوشیدن آن انسان مست شود حرام است اما اگر مقدار کمی از آن نوشیده شود به گونه‌ای که انسان را مست نکند حرام نیست.
اما نظر جمهور علما حتی علمای حنفی بر این است که به استناد حدیث«کل مسکر حرام»(متفق علیه) و حدیث«حُرِّمَتِ الْخَمْرُ بِعَيْنِهَا ، وَالْمُسْكِرُ مِنْ كُلِّ شَرَابٍ»(بیهقی و نسایی) هر نوشیدنی مست‌کننده کم یا بسیار آن حرام است.

حکم گوشت گورخر چیست؟

شماره: 
1177

گوشت گورخر حلال است. در حدیث آمده است: ابوقتاد- رضی الله عنه- همراه پیامبر- صلی الله علیه و سلم- و جمعی از صحابه به مکه می‌رفتند که ابو قتاده از جمع عقب ‌ماند و گورخری شکار کرد، و از آن خورد و برخی از اصحاب که محرم بودند از آن نخوردند و برخی دیگر از آن خوردند، زمانی که به پیامبر- صلی الله علیه و سلم- رسید و حادثه را برای او نقل نمود و آن حضرت فرمود: « إنّما هیَ طعمة اطحمکوها اللّه»[متفق علیه]
همانا آن غذایی است که خداوند آن را به شما روزی نموده است.

همزمانی محتوا