جلال معروفیان: باید در شب‌های قدر به اندازه‌ی هزار ماه برای صلح و سلام برنامه‌ریزی کنیم

جلال معروفیان: باید در شب‌های قدر به اندازه‌ی هزار ماه برای صلح و سلام برنامه‌ریزی کنیم

جلال معروفیان، عضو شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح، در مراسم شب قدر ٢٨ رمضان که در مسجد دارالسلام سردشت برگزار شد، در باب ارزش شب‌های قدر سخن گفت و پایان رمضان را آغاز امنیّت و برنامه‌ریزی براى صلح و سلام دانست.

به‌گزارش خبرنگار اصلاح‌وب از سردشت، در این مراسم که با حضور چشمگیر جوانان همراه بود، جلال معروفیان در باب «ارزش قدر و قدر ارزش‌ها» گفت: «با توجه به این‌که‌ در آخرين روزهاى ماه مبارک رمضان هستيم، اکنون زمان برداشت محصول و نتيجه‌گيرى از کارها، سخنان و دعاهاست. دهه‌ى آخر اين ماه، به دليل قرارگرفتن شب‌هاى قدر، ارزش بسيارى دارد و یکی از مهمترین️ پاسخ‌های روشنفکرانه و يا روشن‌گرانه برای تبیین ارزش والای این شب‌ها در این است که در اين ماه، که ماه نزول قرآن است، ارزش‌ها قدر پيدا کردند.»

این عضو شورای مرکزی جماعت اظهار داشت: «شب قدر که ارزش و اعتبار خويش را از نزول قرآن گرفته است، به افکار و ارزش‌هایی مانند: احساس مسؤوليت‌ در برابر خود، خانواده، اجتماع، انسانيت و محيط زيست، آزادى، کرامت انسان و حقوق بشر، پذيرش و احترام به همديگر، تعاون و همکارى، علم‌آموزى، توليد و سازندگى و تأثيرگذارى، اعتماد و اميدوارى، شورا و خرد جمعى و البته صلح و آشتى بها می‌‌دهد و قدر و ارزش و منزلت آن‌ها را به ما یادآوری می‌کند.»

معروفیان در بخشی دیگر از سخنان خود با تفسیر آیه‌ی «سَلَٰمٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ ٱلْفَجْرِ» خاطرنشان کرد: «همان‌گونه‌ ‌که پايان نماز سلام است، پايان رمضان نيز، سلام و امنیت است.»

وی ادامه داد: «اگر به تعبير برخی از مفسّران‌، شب قدر را شب برنامه‌ريزى بدانيم، بايد اين شب به اندازه‌ى هزار ماه براى صلح و سلام، برنامه‌ريزى کنيم و با استفاده از دستورالعمل‌هاى رمضان و ارزش‌هايى که به آن اشاره شد، خود را براى ايجاد صلح و آشتى آماده کنيم.»

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، با مهم دانستن ارزش‏‌ها در اسلوب و معیارهای جهان پیرامونی اضافه کرد: «جامعه ترکيبى از اشخاص، اشيا، افکار و ارزش‌هاست و مهمّ‌ترین عامل تجمع و گردهمایی ما در این مکان به‌خاطر افکار و ارزش‌هایی است که دارای آن هستیم.»

‏این فعّال‌ اجتماعی و فرهنگی ادامه داد: «برخی از جامعه‌شناسان، جامعه را به به سه دسته‌ی «جوامع مُرده، بیمار و زنده تقسیم‌بندی می‌کنند و از نگاه آنان، جامعه‌اى‌ که به پیرامون افکار و ارزش‌ها در حال گردش است و در آن معيار و مَدار همه چيز افکار مثبت و متعالى هستند، اين جامعه زنده و پويا و در حال رشد است.»

بدون امتیاز