اینکه می‌گویند اثر تکوینی با اثر تشریعی فرق دارد؛ مثلاً مال دزدی را اگر بخریم شرعاً حلال است اما اثر تکوینی آن را روی آدم می‌گذارد.

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
اگر این حرف درست است، پولی که 30 سال به عنوان بیمه بازنشستگی به شرکت بیمه می‌پردازیم که بعد از بازنشسته شدن، تا فوت، به ما ماه به ماه بپردازد از نظر علما درست است اما اثر تکوینی آن چه می‌شود؛ زیرا ممکن است شرکت بیمه برای حفظ ارزش پول، این حق بیمه‌ها را در کارهای ربوی سرمایه‌گذاری کند. بسیار ممنون می‌شوم اگر جواب بفرمایید. ما شجاعت پاک کردن هرگونه مال مشتبه از زندگی خود را داریم.

درباره حکم بیمه علما دو نظر دارند: برخی بیمه را حرام و برخی حلال دانسته‌اند. اگر کسی نظر گروه اول را مبنی بر حرام بودن پذیرفت، اصلا پولی از بیمه دریافت نمی‌کند، پس سؤالی نیست و اگر مطابق نظر گروه دوم عمل کند مبالغی که از بیمه دریافت می‌کنید حرام نیست و آثار سوء ندارد.
ضمناً خرید مال دزدی از نظر شرع و قانون حرام است.