خبرهای جماعت

دیدار مجازی اعضای جماعت دعوت و اصلاح آذربایجان غربی با مسؤول روابط عمومی مرکزی
مسؤول روابط عمومی مرکزی جماعت، به صورت برخط در شامگاه پنجشنبه ٧اسفند، با اعضای جماعت در آذربایجان غربی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

خبرهای اصلاح‌وب

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: تنش بین والدین و دانش‌آموزان بیشتر شده است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره تاثیرات منفی ماندن دانش‌آموزان در خانه گفت: برخی خانواده‌ها اعلام می‌كنند كه فرزندان‌شان به خاطر ماندن زیاد و طولانی مدت در خانه و به علت انزوا و دور ماندن از دوستان رفتارهای پرخاشگرانه‌شان افزایش پیدا كرده و تنش بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان زیادتر شده است.
حسن قادری
خبر کشته شدن چند نفر سوخت‌بر در سراوان دل انسانهای دردمند را جریحه‌دار نمود. هرچند این اوّلین بار نیست که این اخبار به سمع و نظر مردم ایران و جهان می‌رسد، لذا تأمّلی چند باید کرد تا تمام تقصیرات را بین نان‌آوران رنج‌دیده و حاملان قاچاق (به اصطلاح) از یک طرف و نیروهای نظامی و انتظامی از طرف دیگر تقسیم نکنیم.  بیش از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد
توبین سیبرز ترجمه: از انگلیسی: اصلاحوب
از زمان باز شدن هر سوال «نوشتن چیست؟» به عنوان مثال، از بسته شدن خود شواهد دور می‌شود و نظامی از مخالفت‌ها ایجاد می‌شود، دانش از نظر دریدا لزوماً به صورت اشتباه در می‌آید. اما تشخیص خطای او یک قضاوت اخلاقی است، نه یک قضاوت در مورد واقعیت، زیرا دریدا نه به «واقعیت» مخالفت بلکه به ماهیت زبانی آن توجه دارد. تعریف وی از خطا به این بحث روسوگرایانه بستگی دارد
عبدالحکیم حکیمی
در طول تاریخ اسلام فتوحات و جنگهای زیادی میان مسلمانان با غیر مسلمانان در نقاط مختلف دنیا روی داده است که هر کدام از این نبردها دارای شرایط و ویژگی‌‌های خاصی بوده‌اند. بعضی از این نبردها کاملاً مطابق با موازین شرعی و همراه با رأفت اسلامی روی داده‌اند که حقوق غیر مسلمانان رعایت گردیده و به رسمیت شناخته شده است و در مواردی هم در میان فرماندهان مسلمان احتمالاً کسانی بوده‌اند که به عدالت اسلامی کمتر توجه نموده باشند.  

كجاى كار مى‌لنگد؟

سعدالدین صدیقی ـ عضو شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح
حادثه‌ی بسيار تلخ كشته شدن سوخت‌بران در سراوان، حكايت تلخى است كه بارى ديگر همچون يك زخم كهنه باز شده و سخت نيازمند درمان است. بى‌گمان در نگاه پديدارشناسى و تحليل چنين حادثه‌اى بايد آن را به صورت پديده‌اى چند عاملى بررسى نمود. پيشنهاد مى‌دهم براى لحظاتى به صورت انتزاعى و به عنوان يك ناظر بيرونى به خودمان نگاهى بيندازيم؛

اخلاق در عصر روسو: از لوی‌استراوس تا دریدا- پارەی نخست

توبین سیبرز ترجمه: از انگلیسی: اصلاحوب
ساختارگرایی وجود دارد، لوی استراوس در سایۀ روسو ادعا می‌کند که انسان‌ها به طبیعت تعلق دارند و شالوده‌شکنی نخستین کار خود را به عنوان چالشی برای ساختارگرایی به ویژه در برابر انسان‌شناسی ساختاری لوی استراوس ارائه می‌دهد. دریدا، کتاب گراماتولوژی را به انتقادی از «عصر روسو» یعنی عصر انسان‌شناسی اختصاص داده است كه در آن مفهوم انسان به عنوان مقوله‌ای توضیحی به بیشترین قدرت خود می رسد.

در سوگ سوخت‌بران و کولبران یا در ماتم توسعه!

جلیل بهرامی‌نیا
حوادث تلخ و تأسّف‌برانگیز سراوان و کشته شدن غم‌انگیز سوخت‌بران بلوچ، بار دیگر آفت‌زایی توسعه‌ی نامتوازن و عوارض نابرابری در توزیع ثروت و فرصت را نشان داد و اندوهی عمیق را به ژرفای جان دغدغه‌داران عدالت و توسعه‌ی کشور چشاند! حکمرانی در یک جامعه‌ی دارای بافت متنوّع، گو اینکه پیچیدگی‌‌ها و دشواری‌‌‌های خاصّ خود را دارد، امّا فرمول و منطق خاصّ خود را دارد.

تفاوت احکام شریعت با اصول شریعت

دکتر جاسر عوده ترجمه: اصلاحوب
پیش از آن که بپرسیم در چه چیزهایی باید به اصول کلی باز گردیم – چنان که در سند الازهر و دیگر اسناد و پایان‌های مهم در این مرحله آمده است – مهم است به این پرسش‌ها پاسخ دهیم: اصول شریعت اسلامی چیست؟ چه ارتباطی با احکام مختلف فقهی دارد؟ تا چه حد حجیت دارد و قابل اثبات است؟ آیا مراجعه به آن به عنوان منبع اصلی قانون‌گزاری به معنای بازگشت به جزئیات شریعت در هر چیز است؟

گفت‌وگو

گفت‌وگو از: اصلاحوب
اشاره: تفکّر نقادانه دانشی است با هدف افزایش توانایی ما در اندیشیدن، استدلال کردن و نقد کردن. امّا تفکّر نقّادانه چه فرقی با دانشهای دیگر دارد؟ تمرکز بیش‌تر دانشها  بر اصلاح یا ارتقای اندیشه‌های ماست، امّا تفکّر نقّادانه این‌گونه نیست. چنین به نظر می‌رسد که تفکّر نقّادانه بیش از آن‌که به اندیشه‌ها بپردازد به «اندیشیدن» می‌پردازد و سعی می‌کند کیفیّت اندیشیدن ما را ارتقا ببخشد.

گزیده اخبار و مقالات

از طریق این فرم لینک های پیشنهادی خود را برایمان ارسال کنید.

مصاحبه

گفت‌وگو از: اصلاحوب 1399/11/20
اشاره: تفکّر نقادانه دانشی است با هدف افزایش توانایی ما در اندیشیدن، استدلال کردن و نقد کردن. امّا تفکّر نقّادانه چه فرقی با دانشهای دیگر دارد؟ تمرکز بیش‌تر دانشها  بر اصلاح یا ارتقای اندیشه‌های ماست، امّا تفکّر نقّادانه این‌گونه نیست. چنین به نظر می‌رسد که تفکّر نقّادانه بیش از آن‌که به اندیشه‌ها بپردازد به «اندیشیدن» می‌پردازد و سعی می‌کند کیفیّت اندیشیدن ما را ارتقا ببخشد.

دین و دعوت

دکتر جاسر عوده ترجمه: اصلاحوب 1399/12/06
پیش از آن که بپرسیم در چه چیزهایی باید به اصول کلی باز گردیم – چنان که در سند الازهر و دیگر اسناد و پایان‌های مهم در این مرحله آمده است – مهم است به این پرسش‌ها پاسخ دهیم: اصول شریعت اسلامی چیست؟ چه ارتباطی با احکام مختلف فقهی دارد؟ تا چه حد حجیت دارد و قابل اثبات است؟ آیا مراجعه به آن به عنوان منبع اصلی قانون‌گزاری به معنای بازگشت به جزئیات شریعت در هر چیز است؟

اندیشه

توبین سیبرز ترجمه: از انگلیسی: اصلاحوب 1399/12/10
از زمان باز شدن هر سوال «نوشتن چیست؟» به عنوان مثال، از بسته شدن خود شواهد دور می‌شود و نظامی از مخالفت‌ها ایجاد می‌شود، دانش از نظر دریدا لزوماً به صورت اشتباه در می‌آید. اما تشخیص خطای او یک قضاوت اخلاقی است، نه یک قضاوت در مورد واقعیت، زیرا دریدا نه به «واقعیت» مخالفت بلکه به ماهیت زبانی آن توجه دارد. تعریف وی از خطا به این بحث روسوگرایانه بستگی دارد

اهل سنت ایران

دکتر محمد ذاکری 1399/09/30
و في رفيق الأعلى زیست عالمانه: آذرماه سال ۹۵ بود که استاد محمد مجتهد شبستری، یکی از سه چهره‌ی اصلی نواندیشی دینی معاصر مهمان دانشجویان دانشگاه هرمزگان بود. ایشان پس از سخنرانی مهم «حقوق بشر و حکومت دینی» قرار شد یکروز بعد رهسپار تهران گردد، استاد در غوغای مفتیان ظاهرگرای داعشی آن ایام که جهانی را مشرک و بدعتگزار و کافر می‌دانستند

فرهنگی

سکینه عبدالهی 1399/11/18
 مادری کردن صرفاً خانه‌داری نیست، کارهای خانه را هر شخصی می‌تواند به بهترین نحو یاد بگیرد و انجام دهد اما مهر و محبت و معرفت مادری را هیچ کسی جز مادر نمی تواند داشته باشد و انتقال دهد. مادر در واقع، معلم و باغبان باغ انسانیت است همان باغبان و درخت شکوفا شده‌ای که خود به مرحله میوه‌دهی و تکثیر بذر رسیده است.

سیاسی

صابر گل‌عنبری/ کارشناس مسائل خاورمیانه 1399/10/06
ترکیه در سایه حکمرانی موفق حزب عدالت و توسعه رشد و توسعه اقتصادی شگفت‌انگیزی پیدا کرد و بر همین ریل در حال حرکت بود و زیاد خود را درگیر مسائل سیاسی و درگیری‌های منطقه‌ای نمی‌کرد؛ اما این کشور رفته رفته دانسته یا نادانسته در یک دهه اخیر وارد مسیری شد که به اصطلاح عربی می‌توان آن را «گذرگاه اجباری»(الممر الاجباری) نامید؛ البته اگر هم بخواهیم کاملا بدبینانه به این مساله و خروج آنکارا از راهبرد صفر کردن تنش خارجی بر اساس دکترین احمد داود اوغلو بنگریم

اجتماعی

حسن قادری 1399/12/10
خبر کشته شدن چند نفر سوخت‌بر در سراوان دل انسانهای دردمند را جریحه‌دار نمود. هرچند این اوّلین بار نیست که این اخبار به سمع و نظر مردم ایران و جهان می‌رسد، لذا تأمّلی چند باید کرد تا تمام تقصیرات را بین نان‌آوران رنج‌دیده و حاملان قاچاق (به اصطلاح) از یک طرف و نیروهای نظامی و انتظامی از طرف دیگر تقسیم نکنیم.  بیش از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد

تاریخی

عبدالحکیم حکیمی 1399/12/09
در طول تاریخ اسلام فتوحات و جنگهای زیادی میان مسلمانان با غیر مسلمانان در نقاط مختلف دنیا روی داده است که هر کدام از این نبردها دارای شرایط و ویژگی‌‌های خاصی بوده‌اند. بعضی از این نبردها کاملاً مطابق با موازین شرعی و همراه با رأفت اسلامی روی داده‌اند که حقوق غیر مسلمانان رعایت گردیده و به رسمیت شناخته شده است و در مواردی هم در میان فرماندهان مسلمان احتمالاً کسانی بوده‌اند که به عدالت اسلامی کمتر توجه نموده باشند.  

ادب و هنر

جهانگیربابایی 1399/11/17
انسان نسبت به فرآورده‌های تکنولوژی بسیار پیچیده‌تر و حساستر است چون خالق و آفریدگار ابزار و ایده هاست.  اگر حس کنجکاوی و خلاقیت و بلندپروازی انسان در میان نبود هرگز ابزاری پیچیده چون رایانه و گوشی همراه و ماهواره و سفینه‌ها و بمب‌های اتمی متولد نمی‌شدند و مایه‌ی فخر و مباهات کشورهای صنعتی و تفاخر بر ملت‌های ستمدیده نمی‌گشت.